Det börjar dra i hop sig.. två veckor kvar tills första advent ungefär, och jag går bara och längtar tills jag ska få lov att rota fram adventsljusstakarna (ja, vi har två stycken), få fingrarna fria att styla dem med mossa, mini tomtar och stjärnor. Och slutligen tända det första ljuset. Sitta och titta på ljuslågan och känna att nu är det frid, det är juletid och det är nu man ska få lov att njuta och känna glädje, liv och förnyat hopp.
Det är alltid så julen har varit för mig. I alla fall innan jul, självklart inte alla dagar, julen är också förknippat med en hel del stress och att-göra-listor innan det stora firandet. Men när jag väl får tid till det, passar jag på att sitta ner, gärna med en kopp varm glögg, framför brasan, med julkalendern rullandes i bakgrunden och mina gosiga små hundar bredvid mig. Med snön sakta fallandes utanför, i stora vackra flingor.
Tid för julmusik, glädje, hopp, gemenskap, bak, pyntning, granhuggning, kärlek, matlagning, juleljus, snö, frost och is, mysiga julfilmer på teven och adventsgåvor. Doften av kryddnejlika, kanel, ingefära, saffran, gran, glögg, pepparkakor, vanilj, nybakat. Värmen som sprider sig i hela kroppen, från topp till tå, trots att termometern visa flera minusgrader utanför. Att ta en lång promenad med en vän, hunden eller bara med sig själv, bland snödrivorna, göra snöänglar- lyktor och gubbar. Hänga upp ljusslingorna i träden ute i trädgården. Och att komma hem från skolan och jobbet klockan sent på kvällen, gå i mörkret som tack vare snön faktiskt inte alls är lika mörkt längre, se pynt, ljusstakar och ljus ljus ljus överallt.
Leende människor, stressade människor, öppna och godhjärtade människor, arga och snikna människor. Alla är välkomna att ta julen i sin famn och fyllas utav glädje och hopp. Alla är välkomna att fira och ha kul. 
Man måste bara våga, vilja och tillåta sig själv att känna julandan inom sig, för den besitter vi alla. Bara det att den märks så himla mycket tydligare på vissa.
På tal om något helt annat, har jag fått höra utav de mest random människor på senaste att jag lyser, strålar, skiner utav en sorts positiv energi. Liksom att min aura syns lite extra mycket mer än vad andras gör. Jag sprider glädje, en glädjespridare. Sådant gör en glad, det gör mig väldigt väldigt glad. 

8 kommentarer

Maja

19 Nov 2012 17:48

Åh, jul jul jul! Vi har börjat med jullåtar i kören, alltid lika mysigt att sjunga deck the halls eller ding dong, vilket julkänsla man får.
Pepparkaksbak blir det på söndag för min del, är taggad så in i tusen.
Hoppas bara på att det kommer någon snö hit till Götet, änsålänge har det bara varit regn och grått! :/
Kram! <3

Svar: snö snö snö. vill ha massor! minst en meter höga drivor och åh! älskar julen. haha. blir helt knäpp av den. men det är underbart!
hoppas peppisarna blev bra! kramar
Mia Olsen

Emma

20 Nov 2012 09:34

Åh, julandan... Få saker enar människor så mycket som den! Det är så fint att se att väldigt många delar och uppskattar den. Hoppas det blir en vit jul i år, också! Är så mycket mysigare då, på något vis.

sv: Eller hur, Kinder är bäst! Jag köpte kalendern (underbara sak) på en godisaffär, men det verkar som om det finns liknande kalendrar på typ Coop och liknande, så prova på någon godisaffär eller Coop skulle jag rekommendera :) lycka till!

Svar: åh har letat och letat men ingen kalender funnit. nåja lika bra det väll antar jag. haha är ändå laktos intolerans, men choklad är ju så gott. hehe ;)
hoppas du får en underbar julhelg! :)
Mia Olsen

Cecilia

20 Nov 2012 20:21

Sv: Chokladsmaken är den edna jag klarar av! Gjorde chokladglass av den varje gång. Glass tre gånger om dagen kanske inte är fy skam ;)

Caroline

21 Nov 2012 17:38

Ååhh va du gav mig jullängtan nu! Så mysigt med allt vad det innebär.

vonskareng

23 Nov 2012 17:07

måste bara fråga... du sade förut att din målvikt var 45 kg va? har du lyckats nå den än`? :) <3

Svar: njaaääeee.. pendlar så jävla mkt. har råkat ramla ner på 38 kg igen... men ska upp!minst 42 innan januari! fuck äs!
jag ska bli frisk! hoppas jag...

kram
Mia Olsen

Lollo

24 Nov 2012 01:41

Hej! Jag har en fråga som jag hoppas att du kan hjälpa mig med, jag har en vän som har haft ätstörningar för ungefär 3 år sedan, då kände jag inte henne men det gör jag idag. Nu den senaste tiden har jag märkt att det har kommit tillbaka, hon äter lite, tagit bort alla kolhydrater och tränar sjukt mycket. Samtidigt som hon bryter ihop då och då, oftast på helger när vi är ute. Jag har ingen aning om vad jag ska göra! Hur var det när du blev sjuk, reagerade dina vänner och sa dom någonting till dig? Jag vet inte om jag ska ta upp det med henne eller ringa hennes föräldrar. Hur hade du velat? Tacksam för svar, du har en grym blogg! Kram

Lollo

24 Nov 2012 01:41

Hej! Jag har en fråga som jag hoppas att du kan hjälpa mig med, jag har en vän som har haft ätstörningar för ungefär 3 år sedan, då kände jag inte henne men det gör jag idag. Nu den senaste tiden har jag märkt att det har kommit tillbaka, hon äter lite, tagit bort alla kolhydrater och tränar sjukt mycket. Samtidigt som hon bryter ihop då och då, oftast på helger när vi är ute. Jag har ingen aning om vad jag ska göra! Hur var det när du blev sjuk, reagerade dina vänner och sa dom någonting till dig? Jag vet inte om jag ska ta upp det med henne eller ringa hennes föräldrar. Hur hade du velat? Tacksam för svar, du har en grym blogg! Kram

Svar: När det gäller sådant som en ätstörning gäller det att ta det på absolut största allvar! När jag började rasa i vikt kommenterade både mina vänner, lärare mm. det ganska mycket, men det triggade mig bara att gå ner ännu mer. Och när mina närmaste vänner började prata med mig om det, ja alltså dem försökte många gånger. Men jag (och detta gäller i princip ALLA som besitter någon form utav ätstörning) var ju så jäkla inriktad på att "jag skulle bara gå ner lite till, det är inget farligt". Med andra ord lyssnar oftast inte en ätstörd ens på sina närmaste under tiden. Visst kan hen kanske höra men hen lyssnar inte.

Jag tycker självklart att du ska ta upp det med henne, så fort som det bara går. Se vad hon har att säga om det, och blir det ingen förändring, då har du inte mycket till val. Gå till hennes föräldrar, för en ätstörning är en lek på liv och död.
Du vill henne bara hennes eget bästa och även om hon inte kan se det just nu, och förmodligen kommer bli arg (eller liknande) på dig, så ju tidigare ni stoppar hennes nya "svält-och övertränings- negativa spiral" ju snabbare och större chans kan det finnas för henne att få sitt liv tillbaka igen!

Var aldrig rädd för att ställa er upp mot en ätstörd, DEM VET TYVÄRR INTE SITT BÄSTA för fem öre när det gäller maten, vikten och hälsan överhuvudtaget när dem är i svält.
Dem är otroligt grymt duktiga på att manipulera och luras för att få folk att "vara på deras sida", få er att tro att dem försöker äta/gå upp i vikt/träna normalt, men sanningen är den att dem bara ljuger.
En ätstörd ljuger så fort hen får chansen till det, problemet är bara att det leder bara denna person till sin egen död om den inte får hjälp.
Mia Olsen

elin

25 Nov 2012 19:51

sv:hallå, vad är inte du då?
Mega super duper vacker!!

du är bäst förresten, tycker om dig så himla mycket och kämpa på min fina fina vän

Svar: åh kärlek på dig! du är finast iaf! oavsett vad du säger. <3
Mia Olsen

Kommentera

Publiceras ej