2011 blir det tjuvarnas jul i SVT - en julsaga i Charles Dickens-anda lyder beskrivningen. Julkalendern utspelar sig i Stockholm i sekelskiftet 1900-tal och handlar om tjuvligan Klappnapparna som gör sig beredda att stjäla varuhusets pengar i julruschen.

- Vi ska spela in i gamla 1800-tals lägenheter i Gamla Stan och på Skansen, bland annat, så vi hoppas att det kommer kännas genuint, säger Lisa Andrae, projektledare.

Huvudrollen spelas av Gustaf Hammarsten som ficktjuven Kurre.  Andra kända skådespelare som medverkar är bla. Elisabet Carlsson och Claes Malmberg.

Inspelningen av kalendern skedde i Februari-Maj 2011.

 

Måste bara dela med mig av en sak till, lite information gällande julkalendern nästa år, dvs 2012! Det är nämligen så att man ska spela in en fortsättning på den gamla och mycket populära julkalendern Mysteriet på Greveholm som sändes julen 1996.

Bildkälla: Peter Wemmert

15 kommentarer

Louice

07 Sep 2011 22:55

Gillaaar att Greveholm får en comeback. :D Jag tänkte bara förklara detta med brödrosten... haha. Det är som så att OBH Nordica har en "serie" olika produkter i färgen röd. Denna serie kallas chili. :)

Evelina

08 Sep 2011 15:28

Håller helt och hållet med. Älskar julen! Och jag såg det där med greveholm, det blir awsome!

EMELIE - live the fkn life

08 Sep 2011 19:24

sv; ja, stämmer ju så bra! & så rätt liksom

Em

09 Sep 2011 18:12

hnej duu, boken ligger visst fortfarande ute! sök på "billie speaks", på vulkan (:

Emelie

10 Sep 2011 10:54

Haha, ja det var himla gött faktiskt!

EMELIE - live the fkn life

10 Sep 2011 18:11

sv; åhh tack!

Malin

11 Sep 2011 17:03

Jag och min kompis levde på vanlig Lion förr, det var vår grej. Och nyligen upptäckte jag den vita. MY GOD! :D

Alexandra - kärlek på tallrik

11 Sep 2011 17:42

åh, jag är inne i en "jag saknar jul och vinter så det är inte sant"fas just nu, det här gjorde ju ingenting bättre ;) Årets julkalender låter toppen! Ser fram emot den. Nästa års hoppas jag på, men jag har tyvärr en dålig känsla... Den första var SÅ bra att det blir svårt att komma i närheten... Depp, depp.

Anonym

13 Sep 2011 14:19

så mäktigt foto.

Malin

17 Sep 2011 09:55

Haha, jag håller faktiskt me dig, den är inte jättegod. Men choklad är choklad och när man är ledsen behövs det inte mer än så! :)



Åh, vad spännande med nästa års julkalender! ALLA älskar Mysteriet på Greveholm! Jag hör ju inte riktigt till målgruppen längre, men brukar iaf ge julkalendrarna en chans. "En riktig jul" som sändes 2007 (tror jag?) var mysig och är den senaste jag faktiskt sett allt av. Den gav verkligen julkänslor!

yohanna

17 Sep 2011 21:14

Mysteriet på greveholm är lätt den bästa julkalendern!

karolina.d

20 Sep 2011 15:00

åh!!!

S.

16 Oct 2011 09:14

Omg! Greveholm! Nostalgi!!!

Ska vi smita och kolla in inspelningen? De lär spela in på greveholmsslottet igen!!! :)))

Anonym

03 Nov 2011 21:31

Jag längtar som bara den tills julkalendern börjar trots att jag egentligen är för gammal kanske, fast jag tycker inte det , jag kikar varje år, det är tradition och jätte mysigt tkr jag! :)

sveriges yngsta bokbloggare / julia

19 Nov 2011 21:51

Grevholm, och pelle svanslös, och diesel råttor och sjömansmöss tycker jag är dom bästa som har gått. Eller, Sunes jul också... Haha :) tror dock att årets kan bli en klassiker!

Kommentera

Publiceras ej