Det är första (underbarabästafina) advent och jag ser inte en snöflinga så långt ögat når, arg tjej här!
I går kom i alla fall Ludvig, Laila och Tristan hit och sov över, vi bakade Lussebullar och kollade på en massa crazy youtube klipp. Väldigt kul faktiskt. Och goda var Lussebullarna.
Idag bar det däremot över till Köpenhamn, spendera dagen där hemma hos syster. Kalas för Mollie och Mathea, så hey, klart man ställer upp och följer med liksom. Åkte dit med Cissi, Tim och Simon. Gillar den lilla familjen väldigt mycket!
Nu har jag däremot intagit soffläge med stora raggsockar, tänd brasa och vinden som river och sliter i husväggarna. Det knirrar och knarrar satan i det när man bor i ett så här gammalt hus som jag/vi gör!
Hela denna dikten ↓ står på det tjocka ljuset ↑ så fruktansvärt fint!

.

Midvinternattens köld är hård, 
stjärnorna gnistra och glimma. 
Alla sova i enslig gård 
djupt under midnattstimma. 
Månen vandrar sin tysta ban, 
snön lyser vit på fur och gran, 
snön lyser vit på taken. 
Endast tomten är vaken.

.

Står där så grå vid ladgårdsdörr, 
grå mot den vita driva, 
tittar, som många vintrar förr, 
upp emot månens skiva, 
tittar mot skogen, där gran och fur 
drar kring gården sin dunkla mur, 
grubblar, fast ej det lär båta, 
över en underlig gåta.

.

För sin hand genom skägg och hår, 
skakar huvud och hätta - 
»nej, den gåtan är alltför svår, 
nej, jag gissar ej detta» - 
slår, som han plägar, inom kort 
slika spörjande tankar bort, 
går att ordna och pyssla, 
går att sköta sin syssla.

.

Går till visthus och redskapshus, 
känner på alla låsen - 
korna drömma vid månens ljus 
sommardrömmar i båsen; 
glömsk av sele och pisk och töm 
Pålle i stallet har ock en dröm: 
krubban han lutar över 
fylls av doftande klöver; -

.

Går till stängslet för lamm och får, 
ser, hur de sova där inne; 
går till hönsen, där tuppen står 
stolt på sin högsta pinne; 
Karo i hundbots halm mår gott, 
vaknar och viftar svansen smått, 
Karo sin tomte känner, 
de äro gode vänner.

.

Tomten smyger sig sist att se 
husbondfolket det kära, 
länge och väl han märkt, att de 
hålla hans flit i ära; 
barnens kammar han sen på tå 
nalkas att se de söta små, 
ingen må det förtycka: 
det är hans största lycka.

.

Så har han sett dem, far och son, 
ren genom många leder 
slumra som barn; men varifrån 
kommo de väl hit neder? 
Släkte följde på släkte snart, 
blomstrade, åldrades, gick - men vart? 
Gåtan, som icke låter 
gissa sig, kom så åter!

.

Tomten vandrar till ladans loft: 
där har han bo och fäste 
högt på skullen i höets doft, 
nära vid svalans näste; 
nu är väl svalans boning tom, 
men till våren med blad och blom 
kommer hon nog tillbaka, 
följd av sin näpna maka.

.

Då har hon alltid att kvittra om 
månget ett färdeminne, 
intet likväl om gåtan, som 
rör sig i tomtens sinne. 
Genom en springa i ladans vägg 
lyser månen på gubbens skägg, 
strimman på skägget blänker, 
tomten grubblar och tänker.

.

Tyst är skogen och nejden all, 
livet där ute är fruset, 
blott från fjärran av forsens fall 
höres helt sakta bruset. 
Tomten lyssnar och, halvt i dröm, 
tycker sig höra tidens ström, 
undrar, varthän den skall fara, 
undrar, var källan må vara.

.

Midvinternattens köld är hård, 
stjärnorna gnistra och glimma. 
Alla sova i enslig gård 
gott intill morgontimma. 
Månen sänker sin tysta ban, 
snön lyser vit på fur och gran, 
snön lyser vit på taken. 
Endast tomten är vaken.

48 kommentarer

bekah

27 Nov 2011 21:34

like ur blog :) nice pics!

Josefine Häggkvist

28 Nov 2011 10:58

tror att jag följer ditt råd med att äta massa lussebullar, åt en för en stund sen och jag hade nästan glömt bort hur gott det var haha! & förresten så var den där dikten superfin, längtar ännu mer till julen nu:(

Fanny

28 Nov 2011 11:42

sv: åååh jag älskar också precis allt med julen, sån himla känsla alltså!!! :)

Fanny

28 Nov 2011 11:43

sv: joo, tyvärr hade vi världens storm o regnoväder! men vi lyckades sälja de mesta ändå (Y)

Anonym

28 Nov 2011 13:12

men muummss!



yeee gammaltanta här vettu! vadå hur gammal är du :D?

Josefine Andersson

28 Nov 2011 13:18

kul att du va med i helgens blogg :) vinnaren finns uppe!

sara

28 Nov 2011 13:57

sv:

Hej vännen lilla!

Yes, jag åt av mina saffransbullar, sååå goda! Jag smakar typ alltid när jag bakar, hur kan man låta bli lix? inget farligt :)

Vi bor i furulund som ligger tio minuter utanför lund, mellan lund och landskrona, kävlinge kommun, haha ;)

Jag vet inte mitt bmi exakt, men det är över eller precis 18 och om jag går upp mer gör det ingenting, bara jag inte går ner.

vad glad jag blir att du ser att jag kämpar på ordentligt, jag vill ju visa att det går, men även jag mår dåligt ibland ännu tyvärr men det lämnar jag utanför bloggen! men inom sin framtid är jag helt frisk. kämpa på vännen <3



Sara ~ Candis

28 Nov 2011 15:02

Nu finns den stickade tröjan/klänningen från H&M på hemsidan: http://www.hm.com/se/product/96183?article=96183-A

therese

28 Nov 2011 15:10

åh vad mumsigt det ser ut!

& nu är gissa kändisen avslutad, kika in på bloggen för att se ifall du blev en av de lyckliga vinnarna :)

kram.

Jessica - En flicka som är stark

28 Nov 2011 15:58

åh vad gott med lussekatter! Det åt jag en igår :)

ERIKA EDORSSON

28 Nov 2011 17:45

Fina julsaker :)

Jossan

28 Nov 2011 18:40

Hej söta människa. Hur lång är du? :)

Elin

28 Nov 2011 18:42

sv: kul att du är med sötis, lycka till ! :)

Ebba

28 Nov 2011 19:53

Fin blogg!

Mimmy

28 Nov 2011 19:59

Håller med dig, dikten är fruktansvärt fin! Och du med <3

Felicia Johansson

28 Nov 2011 21:35

Vad gott med Lussekatter!



Okej, tack så mycket för dina tips! Verkar som att det är flera stycken som skulle vilja se mer bloggtips så kanske ska börja med det istället för "tisdagens blogg". Vi får se men tack så mycket :)

Alexandra Kjellman

29 Nov 2011 07:43

Mums, vad gott med lussebullar! =)

thea

29 Nov 2011 12:13

sv; haha inte dåligt! sjukt bra att de det, det hade jag aldrig klarat! :)

haha det har jag också (A) jag hade dom som "provsmak" då vi sålde muffinsarna på skyltsöndagen och alla ba: "ååååh nämen så sötaaa" eller "va, jag trodde det var fejk, dom är ju så småååå", hahaha!



Tack! Hade en jättebra helg! Hur har du haft det? :)

Sandra

29 Nov 2011 14:03

Sandra

29 Nov 2011 14:03

härligt! jag har lagt till dig nu :D

Jennifer

29 Nov 2011 14:48

Jag älskar din header!

denice

29 Nov 2011 15:30

Vad kul att du gillade min hund! Du kommenterade på min blogg i typ augusti, har inte bloggat så mkt sen jag skaffade hunden då typ all min tid går till den. Iallafall, som svar på din fråga, Märta (hunden) är av rasen American staffordshire terrier (amstaff) :D



Ha en bra dag!

Sandra

29 Nov 2011 16:22

tack hörrudu! jag proppar i mig så många vitaminer jag bara kan ;)

neli

29 Nov 2011 17:20

åh så fin text!

tack snälla du =) va glad jag blir..

Louise

29 Nov 2011 17:39

gu vilka fina mysiga bilder! orkade inte läsa dikten rädd för den kanske va sorgsen och orkar inte läa sorgsna saker just nu, men om den inte är det? så läser jag gärna :)



följas via bloglovin? :)

Sara ~ Candis

29 Nov 2011 18:48

SV. Jag blev väldigt smickrad att du gillade den så mycket :D därför kommer jag ihåg det <3

Josefine Andersson

30 Nov 2011 08:16

hehe nejdå, så farligt kallt vare faktiskt inte. hade ju min jacka nära sen oxå så :D

Frida

30 Nov 2011 10:51

Sv: tack! Det är du med :D<3

Felicia Johansson

30 Nov 2011 15:10

JA, super gott! Amen så bra då hihi :)

Louise

30 Nov 2011 15:41

Sv; åh av bra hihi^^ den var verkligen julig och mysig,:)

Matilda

30 Nov 2011 18:43

Älskar tröjan du har på dig!

Sv; Filmen var super! Verkligen värd att se! Men den slutade så spännande! Synd att man måste vänta ett åt för att se del 2;) Kram

Josefine Andersson

04 Dec 2011 13:16

kul att du är med i helgens blogg :) kika in ikväll o se om det vart du!

elin

04 Dec 2011 14:04

Sv: Haha, nja.. inte så himla bra :) första gången jag spelar typ men det låter väl helt okej :) Jorå, du är säkert dukig du oxå, jag är inte heller musikalisk av mig :P <3

Hur mår du annars då? :)



HAHAHA, tack så mycket :) jag är nöjd över den faktiskt!

sara

04 Dec 2011 14:15

sv: tack älskade du :)

Sandra

04 Dec 2011 18:14

Vad mysiga bilder! :D

Felicia Johansson

04 Dec 2011 20:11

Förlåt att det har tagit sådan tid men nu äntligen finns vinnaren av tisdagens blogg uppe. Hoppas ni haft en bra helg och vill vara med nästa gång!

Elin

04 Dec 2011 21:10

sv: hahah, hur kan du tycka att det är snyggt, aja tur att någon tycker det ifall ;)

skojjar du eller, till midjan, sist jag såg dig hade du inte såå långt, men du skulle kunna ge lite till mig då ! <3

elin

04 Dec 2011 22:39

Sv: HAha nej då, du är inte tjatig.. jag saknar oxå snön, fast ändå inte :O

thea

05 Dec 2011 16:34

sv; hihi, jag kan skicka lite med posten om du vill (A)

elin

05 Dec 2011 19:17

Svar från frågestund del 1 finns nu uppe i bloggen:

http://wahhlgren.blogg.se/2011/december/fragestund-del-1.html

elin

05 Dec 2011 20:10

Svar på frågestudn del 2 finns nu uppe i bloggen:

http://wahhlgren.blogg.se/2011/december/fragestund-del-2.html#comment

jenny

05 Dec 2011 20:31

Hej Mia

Vad kul att se att du fortsätter skriva och framförallt att du fortsätter kämpa. Ge aldrig upp för nu har du kommit en bit på vägen och att börja om nu är bara... onödigt. Tycker att du är superduktig och jag ska börja läsa din blogg dagligen nu, jag hoppas verkligen att du tar väl hand om dig själv.



Kramar

elin

06 Dec 2011 16:16

Sv: Snöar det inte hos dig? :O

Louise

06 Dec 2011 17:56

Åh vännen vilka magra ben du har :O

Monika

06 Dec 2011 20:25

Tjenare! :D Följa varandra på bloglovin? :) (förlåt om du inte gillar såna kommentarer eller redan fått en!)

Sara ~ Candis

06 Dec 2011 22:33

SV. Haha tack :) man kan aldrig vara fööör söt :)

thea

07 Dec 2011 13:21

sv; tack!:)

haha skulle nog kunna funka!;) vi har ett uthus ledigt som du kan få bo i haha (A) vart bor du? :) trodde det hade snöat på lite andra ställen iallafall? här brukar vi ju ha snö i slutet på oktober typ!

Louise

07 Dec 2011 16:58

Ångesten är hemsk, den är fruktansvärd,

men den kan bara ta död på oss om vi låter oss skrämmas av den.

Och jo, du HAR vädligt tunna ben, och det vet du, om du tänker lågiskt, för både du och jag vet att du inte är normalviktig.

Right!?



Men kämpa på vännen, vi kan alla i samma situation ta stöd av varandra.



Kraaam! :)

Kommentera

Publiceras ej